დარდმა შეიპყრო მთა-ბარი, რა გაუხუნდა მშვენება, დიდი ხანია დაღამდა, აღარ გვეღირსა თენება.
ყვითელი ფერი სდებია. ყველა იძახის: „აცივდა!“ დაუთოვნია მთებია.
ბილიკები და გზებია. მომაკვდავსა ჰგავს ბუნება, თუმც არ იძახის: ვკვდებია, მომეშველენით, კაცებო, ეს არი, ვიღუპებია!..
მალე აღდგება მკვდრეთითა. დაიწყებს ლაღად სულთქმასა მოღერებულის ქედითა. ბრალი ჩვენი, რომ სიხარულს სად, როდის მოვესწრებითა!..
თოვლი მოჰკიდა ხეებსა, სახლებში ახალგაზდები ყალიბში ასხმენ ტყვიებსა.
კვალი გაჩნდება დილითა, ვისც ხელი მოემართება, ღამე გაიგებს სიზმრითა.
აქ არ ივლება წუღითა. საგძალსაც აცხობინებენ, ზურგით საზიდავს გუდითა.
ტიალი ქერი სამკალი: ხელი არ დაეკარება, არ ეკიდება ნამგალი.
თივა, ზვავების მსხვერპლია. მთაო, შენც უსამართლობას ბევრჯელ მრავალსა ჰშვრებია.
დიდს ცოდვაშია სდგებია; აფუჭებ კაცის ამაგსა მოულოდნელის წყრომითა; გაატიალებ ერთს წუთში კაცის მონაგარს შრომითა. ან რა მოიგე, საწყალო, მაგ უსამართლო ომითა?! რაც ააშენე, მასვე ჰშლი თავის ჯანით და ღონითა.
ბოლები, როგორც ნისლია, ერთვიან ღრუბელს ცისასა, ვით მონაწყვეტი მისია.
ზედ ხარის იწვის ღვიძლია. სამღთო აქვს, ხარი დაუკლავს დღეს შავერდაანთ ბერასა, სამი ჭედილაც წააკლა, ეს ვერ გახდება ვერასა:
საკმაო უნდა ყველასა. რა სიცოცხლეა იმისი, ვინც არ ჰხვრეპს ხინკლის წვენასა?!
გარს გაჩაღებულ კერასა. ჰსვამენ სულადის არაყსა, ბეროს უპყრია ხელადა და ერთიც ყანწი ხარისა, - ყვითლად რომ გააფერადა.
კარგად ცხოვრობდენ ძველადა; არაყსა არც-კი კადრობდენ, ღვინოს შოვობდენ ხელადა, ვინც ყანწს არ დასცლის, მასპინძელს ის მიაჩნია მგელადა:
შხამად შაერგოს, გველადა!..“ მჭვარტლი და ბოლი კუპრივით თავზე ადგიათ მცველადა.
არ შფოთავს, აღარ ჰყვირისა, მოიკლა ვნება, დღეს ეძებს ჰპოვოს საამო პირისა.
ძარღვები უჩანს კისრისა, აღარ აქვს ძველი ილეთი, თვალთგან ცეცხლს ვეღარ ისვრისა.
ახლა დაეძებს ბალახსა, - მთების კალთებში ლელ-უროს, ჯიხვის, არჩვების ნალახსა.
ჭალას და ჭალის პირებსა, დატვირთულს გუდა-ნაბდებით ცხვრებს შუა ვხედავ ვირებსა.
ბარს წასვლა დააპირესა. ბევრს ჰრჩება ფეხი უკანა, ჯადო არ უშვებს ოხერი, აბორიალებს ვაჟკაცსა გრძნობა და ფიქრი ორ-ფერი:
ეს ცხოვრებაა ტიალი! მაშ რაღა უშლის ბარს წასვლას? – შავის თვალების ციალი,
ღიმილი – დილის ცისკარი, მწყემსის მუხლების მომკვეთი სწორედ მიზეზი ეს არი.
მეორე გრძნობა მღელვარი, თავ-პირზე მოუხვევია შავის ფიქრების ზეწარი.
ვიდრე გასცდება არაგვსა, და რაკი კახეთში ჩავა, დაჰლევს ღვინოს და მაჭარსა, მუხლებში გაიმართება, დაეფერება ჩაფარსა.
როდისა ჰნახავს შირაქსა - თვალ-გადუწვდენელს მინდორსა, ცხვრისას და თავის ბინასა, მიურიალებს ცხვრის ფარას, ჯოხს უქნევს ვაცსა წინასა.
ყეინი რით სჯობ იმასა?! აგერ შირაქიც. ჩავიდა მწყემსი და მისი ცხვარია; აქ სხვა ფიქრები ებადვის, საქმე უჩნდება ცხარია:
საქონისათვის მარილი, ოცნების ნებას არ აძლევს ცხვრების და ძროხის ბღავილი;
და მგლების ჯოგის ღმუილი. რა დროს ქალებზე ფიქრია, თან ქარბუქს მოაქვს წუილი;
ნუ გეგონებათ ტყუილი. ათასში ერთხელ თეოზე როცა მწყემსია მწოლარი, მოელანდება თვალ-შურთხი, მის მკერდზე ჭრელი ზონარი.
მოიცლის ნაბდის კალთასა, იშორებს მაცდურს ოცნებას, მწარე ფიქრების ხლართვასა.
ჰაერში ხელის ფათური? დღეს უერთგულოს თავის ცხვრებს, იმათი არი მსახური…
ძაღლებს ხმას მისცემს ჩობანი, არ დაიძინონ, იფხიზლონ, არ გაახარონ ყორანი, მასთან მოსულნი მხლებლადა სვავნი, ორბნი და ბორანი, ლეშ-სისხლის გაუმაძღრობით სწორედ დევების სწორანი.
აღარც ქედანი ღუღუნებს. მთის წყალიც მოდის ჩუმადა, ერთს და იმასვე დუდუნებს: „ღმერთო, შენია ქვეყანა, შენი ნაღვაწი სრულადა, დამადნო მუდმივმა შიშმა, გულმა ნადებმა წყლულადა.
მიტყოდენ დაკარგულადა!“ საწყალს სიკვდილი აშინებს, იმიტომ არის მწუხარი: რა წამსაც დაცოტავდება, ცრემლები მოსდის მდუღარი.
ტანზე ჩამეცმის სუდარი!“ ის როდი იცის, თუ მოვა კიდევ ზაფხული მქუხარი, მომავალს ვერ სცნობს საწყალი, თავის სიმცირის მწუნარი. |
პოეზიის გვერდი • • • • • • ვაჟა-ფშაველას პოეზია/პროზა |